مقالات

شناخت بیوسن قسمت اول

 

شناخت پویش بیوسن Understanding Byosen Scanning

در سال 1922 استاد اوسویی کارش را در موسسه‌ای بنام «اوسویی ری-کی ریوهو گاکائی» آغاز کرد و در طی 4 سال استادانی را آموزش داد. یکی از معروف‌ترین و پرکارترین آن‌ها چوجیرو هایاشی بود که دکتر طب بود و موسسه خود را با حمایت استادش در سال 1925 دایر کرد.

استاد هایاشی دقیقاً همان روش استادش را بکار می‌برد. او هنرش را به شاگردان زیادی آموزش داد؛ که دو تن از آنان در دنیای غرب شناخته شده هستند. چی یوکو یاماگوچی و هاوایا تاکاتا. سال‌ها بعد ری-کی از ژاپن به آمریکا برده شد. البته باکمی تغییر. آن‌ها ری-کی را از محدودیت‌ها و قیدوبندهای سخت‌گیرانه سنتی و مرموز درآوردند و آن را در تمام دنیا پخش کردند. بدون تلاش‌های خانم تاکاتا هیچ‌کدام از ما نمی‌توانستیم با ری-کی آشنا شویم. همه ما می­دانیم که خانم تاکاتا روش استاد هایاشی را تدریس نکرد. او سیستم را ساده‌سازی کرد. او خیلی از تکنیک‌های مخصوص را حذف کرد و اساس‌ها و روش‌های خود را در دنیای غرب خلق کرد. او این تغییرات را برای سرعت در یادگیری ری-کی انجام داد. چون بر این باور بود که برای غربی‌ها فهم فلسفه ژاپنی سخت باشد. تفاوت اصلی بین روشی که در غرب توسعه یافت با روش اصلی ژاپنی، در قسمت انجام درمان بود که خانم تاکاتا فقط در نوشته‌هایش آورده بود و استادان غربی همان روش گذاشتن دست‌ها را یاد می‌گرفتند ولی دکتر اوسویی و دکتر هایاشی کتابی داشتند که در آن محل‌های گذاشتن دست‌ها را به شاگردان مبتدی نمایش داده بودند. درمانگران پیشرفته ژاپنی از تکنیک پیشرفته‌ای استفاده می‌کردند که بیشتر استادان غربی آن را نمی‌دانند.

این تکنیک که در موسسه استاد اوسویی و استاد هایاشی رواج داشت و مدیر آن موسسه خانم کیمیو کویوما بود، «بیوسن» نام داشت. لغت «بیوسن» ژاپنی است و فقط در ری-کی کاربرد دارد و در هیچ لغت‌نامه‌ای پیدا نمی‌شود؛ و در هیچ روش درمان دیگری هم وجود ندارد. قسمت اول آن «بیو» به معنی «بیمار» یا «بیماری» و قسمت دوم آن «سن» به معنی «غده» یا «توده» است.

چگونه ری-کی کار می‌کند؟

استاد هایاشی از قول استاد چی یوکو می‌گفتند: اساس ری-کی سم‌زدایی کردن بدن است؛ و یکی از شاگردان او اسم این تکنیک را «نهر گل‌آلود» گذاشته بود و دکتر همیشه این مثال را می‌زدند که بدن مثل یک نهر آب است که صاف و زلال به نظر می‌آید، ولی اگر آب را به هم بزنیم (ری-کی بدهیم) تمام گل و لجن آن بالا و به سطح آب می‌آید؛ و تمام آب را کثیف می‌کند. (سموم در مایعات بدن هستند) سپس اگر آب را از ناخالصی پاک‌کنیم (درمان با ری-کی) پاک‌تر و پاک‌تر می‌شود. تا اینکه تمام نهر تمیز و تازه می‌شود. در مورد ری-کی گیرنده هم به همین منوال است. با تکرار ری-کی به تعادل و هماهنگی خود بازمی‌گردد و ته‌مانده‌های سموم و کثیفی پاک می‌شوند و اگر بازهم توده گلی باشد، بازهم ری-کی لازم است.

سموم بدن

استاد هایاشی می‌فرمودند: تجمع سموم در بدن به علت حرکات غلط و غذای نامناسب است؛ و همچنین عادات بد جسمی، احساسی و ذهنی است. این توده‌ها بیشتر در قسمت‌های بزرگ بدن تجمع می‌کنند مانند غدد لنفی، ارگان‌های داخلی و سر.

اگر بدن، ذهن و محیط باهم در ارتباط سالمی باشند بدن سموم را دفع می‌کند. شاهراه‌های درونی برای دفع مایعات بدن وسموم روده‌ها، کبد، کلیه و مثانه هستند. مقداری از سموم از طریق غدد عرق ریز خارج می‌شوند و اگر مشکلی در سر راهشان نباشد از طریق پوست خارج می‌شوند. اگر به هر دلیلی مشکل در خروج سموم باشد تجمع سموم بیشتر از حد معمول می‌شود و سلامتی را به خطر می‌اندازد.

یک استاد ری-کی احتیاج زیادی برای یادگیری بیوسن دارد. به قول خانم کویوما برای کامل کردن این مهارت باید چندین سال تمرین کرد. وقتی ده سال پیش منوال آموزشی او را خواندم، به کار خودم شک کردم بااینکه سال‌هاست ری-کی کار می‌کنم بااین‌حال شروع کردم به تمرین بیشتر. بقول استاد چیوکو: هیچ‌وقت نمی‌توانید کسی را معالجه کنید مگر اینکه بیوسن را انجام دهید.

بیوسن چیست؟

بیوسن فرکانسی است که از یک تنش، جراحت یا قسمت بیمار بدن مرتعش می‌شود؛ اما همیشه به این معنی نیست. گاهی اوقات هم عکس‌العمل بدن به انرژی ری-کی است و این تشخیص به تجربه درمانگر بستگی دارد. بیوسن علامت و نشانه زندگی است و بدن ما به‌طوری است که همیشه به دنبال هماهنگی طبیعی خود است. این هماهنگی هیچ‌وقت ثابت نیست و لحظه‌به‌لحظه تغییر می‌کند. همان‌طور که خودمان تغییر می‌کنیم.

جریان‌های مختلف بدن

اولین قدم در بیوسن آگاه شدن از جریان‌های مختلف بدن است. ممکن است انرژی‌ای که در دستان شما جاری می‌شود و به بدن گیرنده وارد می‌شود را در بدنشان حس کنید. حتی ممکن است گرما، بافت و وزن بدن را حس کنید و شاید بیوسن را احساس کنید، با وجود کثرت این دریافت‌ها آسان‌تر است که بر روی بدن یک شخص بیمار کارکنید زیرا بیوسن قوی‌تر و ملموس‌تر می‌شود.

سطوح بیوسن

بیوسن 5 سطح دارد که احتمالاً شما در تمرین‌هایتان تجربه کرده‌اید، اما آیا این را می‌دانید که واقعیت همان است که شما احساس می‌کنید؟ درواقع این یک حقیقت کلی است. حتی ممکن است که شما روش خودتان را برای بیوسن کشف کنید. اجازه دهید خودش هدایتتان کند.

5 سطح بیوسن

گرما: این گرما بیشتر از گرمای طبیعی بدن است.

گرمای شدید: این گرما باعث عرق کف دست شما می‌شود.

گزگز شدن و مورمور شدن کف دست: می‌تواند مثل سوزن سوزن یا احساس مغناطیسی یا خواب‌رفتگی در دستان شما باشد.

نبض زدن و سرما: نبض می‌تواند قوی، ضعیف، آرام و تند باشد. اگر در موقع لمس احساس سرما به شما دست بدهد، این از کف دست شما نیست بلکه نشانه سطح چهارم بیوسن است.

احساس درد در کف دست: این احساس می‌تواند در دست یا انگشتان یا پشت دست باشد. ممکن است ساعد شما را به بالا پرت کند و حتی تا شانه‌های شما ادامه یابد. (البته نگران نباشید و نترسید. هرگز فراموش نکنید که ری-کی یک خیابان یک‌طرفه است.)

گاهی اوقات ممکن است حرکت بیوسن به‌صورت دایره‌ای باشد و شاید از 10 تا 15 دقیقه این حالت دایره‌ای بیاید و برود و به این معنی است که باید وقت زیادی بگذارید تا جایی که بیوسن را مشاهده کنید.
سطح‌های 1 تا 3 دلالت بر تنش یا سم اندک دارند و جای نگرانی نیست، البته باید ری-کی داده شود و همیشه درمان جواب می‌دهد.

اگر درمان گیرنده، بیماری جدیی دارد، من بیوسن را پیشنهاد می‌کنم. وقتی دستان شما در قسمت بیمار فرد هست، شما بیوسن را در آن منطقه حس می‌کنید. یک درمانگر باتجربه آن را فوری احساس می‌کند. حالا فرض کنید که با سطح شماره 5 مواجه می‌شوید. دستانتان را در محل نگه‌دارید. متوجه می‌شوید که به‌مرور کاهش می‌یابد و از حداکثر به حداقل می‌رسد. از قله به دره. گاهی اوقات ممکن است بیوسن کاملاً بی‌حرکت باشد و شما هیچ حسی در کف دستان خود نداشته باشید ولی حداقل 10 دقیقه تأمل‌کنید.

اگر سطح‌های 4 و 5 زیادی در یک بیوسن بود باید وقت بیشتری گذاشت. حتی شاید 60 تا 90 دقیقه طول بکشد؛ و در طی این زمان باید فقط رو بیوسن تمرکز کرد. ولی با کار کردن هرروز تعداد قله‌ها را کاهش می‌دهیم و ری-کی بیشتری می‌دهیم تا جایی که به سطح 1 و 2 برسیم که هم باعث خوشحالی خودمان و هم درمانگر می‌شود.

اگر هیچ بیوسنی را در کل حس نمی‌کنید به این معنی است که بدن درمان گیر به حدی مسموم است که هیچ عکس‌العملی را نشان نمی‌دهد. معمولاً در مواردی بعد از شیمی‌درمانی، استفاده زیاد از داروهای قوی، دیابت و غیره اینگونه است. معمولاً بعد از 1،2 یا 3 جلسه بیوسن ممکن است انرژی بدن به حدی برسد که عکس‌العمل نشان بدهد. اگر بیوسن بعد از 3 جلسه در سطح 5 باقی ماند به بیمار پیشنهاد بدهید که به پزشک خود مراجعه کند.

یادگیری بیوسن احتیاج به صبر و تمرین دارد؛ اما ارزشش را دارد و می‌تواند در درمان ری-کی به‌طور چشمگیری مؤثر باشد. امیدوارم این تکنیک، هم در زندگی شخصی‌تان و هم در درمان دیگران مفید باشد.

ادامه دارد...

 

 

 

مترجم: نوشین بهمن یار

نویسنده: فرانک ارجوا پتر

منبع: مجله ری-کی نیوز/سال ششم/شماره 1