مقالات

یک کانال انتقال انرژی سالم و باز باشید

یک کانال انتقال انرژی سالم و باز باشید

زمانی که به دیگران ری-کی می‌دهیم، از جریان انرژیایی که از بدن ما به سمت گیرنده جریان دارد خودمان نیز انرژی می‌گیریم. در بیشتر مواقع یک تجربه «یک تیر و دو نشان» است. در اغلب موارد در پایان جلسه ما هم مانند کسی که انرژی می‌گیرد احساس آرامش و نشاط می‌کنیم. در برخی از سیستم‌ها و متدهای درمان با انرژی مانند برخی انواع "Qi Gong"یا "Therapeutic Touch" کارورز سطح انرژی خود را بالا می‌برد و سپس به گیرنده منتقل می‌کند. این نوع سیستم‌های انرژی به آموزش فراوان نیاز دارد تا به‌صورت مؤثر استفاده شود و این امکان وجود دارد که کارورز انرژی خود را ازدست‌داده و نتواند متعهد شود که انرژی منفی را به گیرنده منتقل نکند. به‌طورمعمول این اتفاق در ری-کی نمی‌افتد به این دلیل که ما انرژی خود را منتقل نمی‌کنیم بلکه فقط مجرا و کانالی هستیم برای انتقال انرژی ری-کی.

باوجوداینکه معمولاً باید این‌گونه باشد ولی در بعضی از جلسات ری-کی برخی سطوح انرژِی ماتحت تأثیر قرار می‌گیرد و ممکن است که از انرژی شخص گیرنده استفاده کنیم و یا اینکه انرژی خودمان به انتها برسد. این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که به هر طریقی انرژی شخصی ما در فرایند انرژی دادن درگیر می‌شود.

برخی نشانه‌هایی که در طول فرایند انرژی و یا بعدازآن گواه این ماجراست به شرح زیر هست:

بیش‌ازحد خسته بودن

عصبانیت، ترس و افسردگی

حواس‌پرتی، گیجی، دست‌پاچگی

خشک و بی‌حرکت شدن

دردهای متفاوت در نقاط مختلف بدن

فکر کردن مکرر به جلسه انرژی

حساسیت بیش‌ازحد به جریان الکتریسیته، مثلاً اذیت شدن به هنگام دست زدن به وسایل برقی یا لامپ‌های فلورسنت

حمله روحی و روانی

وقتی با دیگر کارورزهای ری-کی صحبت می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که خیلی از ما کمابیش نشانه‌هایی از موارد فوق‌الذکر را تجربه کردیم. اگر این مسئله به‌ندرت برای شما اتفاق می‌افتد می‌تواند به دلیل خستگی بیش‌ازحد و یا عدم تمرکز در یک جلسه مشخص باشد. بعضی وقت‌ها کارورزهای جدید کمی حساس‌تر هستند تا زمانی که سطوح انرژی آن‌ها با ارتعاشات بالاتر و قوی‌تر ری-کی عادت کنند. بعضی از راه‌هایی که بعداً توضیح خواهم داد به شما کمک خواهد کرد در صورت مواجهه با هر یک از موارد ذکرشده به شرایط عادی برگردید؛ اما اگر شما به‌صورت مداوم یکی از نشانه‌های ذکرشده و یا هر نشانه دیگری که به هر نحوی شما را دچار مشکل می‌کند تجربه کردید، شما بخشی از انرژی خود را به‌صورت ندانسته استفاده می‌کنید و به انرژی ری-کی اجازه شفا نمی‌دهید. این نشانه‌ها، راهی است که ری-کی مواردی که در وجود شما به شفا نیاز دارد را روشن و معین می‌کند. در صورت بروز چنین مواردی نترسید و به خودتان سخت نگیرید بلکه این را به‌عنوان یک دعوت الهی برای رشد عمیق و راه­های تقویت خود بدانید.

ری-کی گرفتن از کارورزان مورد اعتماد، انجام ری-کی بر روی خود، دعا و نیایش، مراقبه، ثبت وقایع، مشورت کردن و انجام فرم‌های دیگر کارهای بدنی به شما می‌تواند در شناسایی راه و روش برای درمان آنچه از خود آشکار ساخته‌اید کمک کند. سؤالات زیر را به‌عنوان راهنما در طول فرایند درمان در نظر بگیرید:

آیا من به‌سختی تلاش می‌کنم؟ آیا فراموش کرده‌ام که من در حصول نتیجه خاصی از ری-کی مسئول نیستم؟! و من فقط کانالی هستم بین شخص و عشق الهی عالم؟!

شما ممکن است احساس کنید که باید به یک دوست و یا عضو شکاکی از خانواده ثابت کنید که ری-کی واقعاً کار می‌کند. شما شاید به دلیل حادثه بزرگی که در جلسه قبلی ری-کی برای کسی اتفاق افتاده است دلواپس باشید و به فکر تکرار مجدد آن باشید. شاید شما طبیعتاً انسان «کار راه‌اندازی» هستید و احساس کنید که ری-کی باید مشکل بیمار و گیرنده ری-کی را شفا دهد. یا شما شاید خالصانه دوست دارید که شخصی که از صمیم قلب موردعلاقه شماست از بیماری و یا آسیب جدی بهبود یابد. اگر هریک از این موارد برای شما اتفاق افتاد، به خاطر بسپارید که ری-کی برای این است که بتوانیم ضمیر نفسانی و تمایلات شخصی را کنار بگذاریم تا یک کانال پاک و بی­دردسر باشیم برای رحمت و شفای الهی.

هیچ فرقی نمی‌کند شما چقدر تلاش می‌کنید، آگاه باشید که هوشیاری برتر شخص گیرنده، تعیین‌کننده مقدار جذب انرژی است نه شما. هرچه در مدیریت یک جلسه ری-کی اتفاق می‌افتد برای شخص مناسب است، حتی اگر شخص چیز زیادی متوجه نشود. به ری-کی اجازه دهید تا شما را در مورد محل قرار گرفتن دست‌ها، مدت‌زمان تمرکز بر روی هر یک از موقعیت‌ها، انتخاب سمبل‌ها و سایر تکنیک‌ها هدایت کند. در صورت توجه به هدایت‌های ری-کی، شفا دقیقاً در بهترین و مناسب‌ترین شکل ممکن برای شخص اتفاق می‌افتد. من هرچه بیشتر ری-کی می‌کنم بیشتر شیفته آگاهی و درک الهی می شوم و نسبت به آنچه ری-کی نمایان و درمان می‌کند بیشتر متحیر می‌شوم.

آیا ممکن است چون بخشی از وجود من احساس ناخوشایندی دارد به این دلیل باشد که من برخی از حالات منفی دیگران را با خود به دوش می‌کشم؟ آیا ممکن است که برخی اعتقادات مذهبی قدیمی در گوش من نجوا می‌کند که چون انسان‌های بسیار زیادی در سرتاسر دنیا رنج می‌کشند درمان احساسی، فیزیکی و روحانی صحیح نباشد؟

این‌ها سؤالات سختی است که با آن‌ها روبرو می‌شویم ولی برای پیشرفت خود باید عمیقاً بر روی آن‌ها تفکر کرد. اگر این سؤالات برای شما مشکل ایجاد می‌کند متوجه خواهید شد که دنبال کردن مسیر الهی شما را به مقصد درستی هدایت خواهد کرد. زندگی کردن به معنای فرسودگی و گذر زمان نیست بلکه عشق ورزیدن و مورد عشق قرار گرفتن، دادن و گرفتن، رنج کشیدن و لذت بردن است تا بتوانیم سهم خود را از عشق و صلح الهی در زندگی‌ها، اجتماعات و زمینی که در آن زندگی می‌کنیم ادا کرده باشیم.

ماریان ویلیامسون در کتاب بازگشت به عشق می‌نویسد: «عمیق‌ترین ترس ما از کامل نبودن نیست بلکه ترس ما از این است که فراتر از حد، قدرتمند هستیم. روشنایی وجود ماست که ما را می‌ترساند نه تاریکی ما. از خود سؤال می‌کنیم: من چه کسی هستم که باید آن‌قدر باهوش، فوق‌العاده، با استعداد و زیرک باشم؟» درواقع، چراکه نباشم؟ ما فرزندان خدا هستیم. دنیا لیاقت کم‌کاری ما را ندارد. هیچ دلیل روشنی برای شانه خالی کردن ما وجود ندارد که باعث شود دیگران در کنار ما احساس امنیت نکنند. ما به این دنیا آمده‌ایم تا شکوه و جلال الهی که درون تک‌تک ما وجود دارد را آشکارسازیم و وقتی به این روشنایی اجازه درخشش می‌دهیم به‌صورت غیرارادی به دیگران هم همین مجوز را می‌دهیم. چون ما از ترس­های خود رهاشده‌ایم حضور ما همین اجازه را به دیگران می‌دهد.

آیا من آسیب جدی، مثل آسیب فیزیکی، روحی، جنسی، تصادف و یا مریضی سخت، قربانی یک جنایت هولناک شدن، مرگ والدین در دوران کودکی و موارد آسیب‌های دیگر که برای هیچ‌کس به آن شکل رخ نداده را تجربه کرده‌ام؟!

فرقی نمی‌کند که برای ما چه اتفاقی افتاده است، حقیقتاً دستیابی به آرامش و صلح درونی امکان‌پذیر است. نشانه­هایی که بعد از ری-کی گرفتن بروز می‌کند آغازی است برای رهایی از احساساتی مثل ترس، خجالت، عصبانیت، دلواپسی، غم و اندوه و درد و رنجی که عمیقاً در درون جسم، روح و فکر ما رخنه کرده است. آسیب‌های جدی در دوران کودکی، تجاوز از حدومرزهای شخصی است و می‌تواند عمیقاً بر روی «نفس» اثر بگذارد و شخص را برای مراقبت و حفاظت از حدومرز انرژی خود با دیگران دچار مشکل کند. تمرینات روحی و روانی، مشاوره، ری-کی بر روی خود، گرفتن ری-کی از افراد مورد اعتماد و سایر فعالیت‌های مشابه می‌تواند به رفع مشکلات «نفس» و رسیدن به حدود و مرزهای سالم انرژی کمک کند.

من کتاب «بیداری ببر، شفای آسیب» نوشته پیتر لوین، در مورد آگاهی و بصیرت که بر روی تجربه‌های سخت و آسیب‌زننده نور می‌تاباند و کمک به درمان آن‌ها می‌کند را توصیه می‌کنم. کتاب «شفا به‌سوی زندگی و مرگ» نوشته استفان لوین، حاوی مراقبه‌های فوق‌العاده برای درمان آسیب‌ها، بخشش و گذشت، رها کردن رنج­ها و دردها و بازگرداندن صلح و صفای روح است.

در این مرحله شاید فکر کنید که باید منزل شخصی خود را قبل از ری-کی کاملاً آماده کنید تا بتوانید به دیگران ری-کی بدهید. یکی از موهبت‌های بزرگ ری-کی این است که نیازی نیست که شما به قداست برسید تا بتوانید کانال رحمت و شفا باشید. شما همیشه، همه‌چیز را در اختیار ندارید، این بخشی از شرایط آدمی است. پس آرام باشید و موهبت خود را با دیگران تقسیم کنید و بدانید که افرادی که از شما ری-کی می‌گیرند با هدف و برنامه به زندگی شما واردشده‌اند و بخشی از سفر شما برای رسیدن به شفا هستند، درست همان‌گونه که شما بخشی از سفر آن‌ها هستید. در دوره‌ای که برای یادگیری آموزش زبان انگلیسی به بزرگسالان داشتم، آموختم که ارتباط زبان یک فرایند خطی نیست بلکه مارپیچی و حلزونی است. وقتی مردم زبان دیگری را آموزش می‌بینند به‌صورت غیرارادی «قوانین» کاربردی برای دستور زبان را شکل می‌دهند. هرچقدر ماهرتر می‌شوند، آن «قوانین» درونی تغییر می‌کنند تا با آگاهی بیشتری از چگونگی کارکرد زبان خود را مطابقت دهند. این فرآیند دوباره تکرار می‌شود تا آن‌ها هر چه بیشتر روان و سلیس مکالمه کنند. در ضمن آن‌ها به زندگی عادی خود ادامه می‌دهند، به مشاغل خود می‌رسند، تشکیل خانواده می‌دهند، دوستان جدید پیدا می‌کنند و ...

من سیر زندگی خود با ری-کی را نیز به همین شکل می‌بینم. عالم از ما توقع ندارد که به‌یک‌باره یک «محصول نهایی و کامل» باشیم. هر بار که در زندگی لغزشی داریم، فرصتی برای بالا بردن آگاهی‌های شخصی و آگاهی برای دیگران را داریم. هر بار که با عشق و دلسوزی با مشکلات عمیق خود مواجه می‌شویم بخشی از آن را از خود دور می‌کنیم و به شفای عمیق و واقعی نزدیک‌تر می‌شویم.

هرچه بیشتر با تقویت و بهبود شفای خود آشنا می‌شویم، راه‌های زیادی را فرامی‌گیریم تا از انتقال انرژی خود به دیگران در طول فرایند ری-کی حفاظت کنیم. نکته‌ای خوب برای همه کارورزان، چه آن‌ها که پیامدهای انرژی‌دارند چه آن‌ها که ندارند این است که جلسه ری-کی را با یک دعای سکوت شروع کنیم و بخواهیم که یک کانال خالص پاک و بی‌زحمت برای انرژی شفابخش ری-کی باشیم و برای محافظت از انرژی خود راهنما داشته باشیم. من همیشه این کار را در موقعیت «گشو» انجام می‌دهم و اغلب تصویری از خودم را درحالی‌که از جسمم خارج‌شده‌ام و در کنار ایستاده‌ام در نظر می‌گیرم البته کمی دورتر از خودم.

(اولین باری که برای یکی از دوستانم در فیلیپین ری-کی می‌کردم، وقتی ری-کی را شروع کردم از خنده منفجر شد و به من گفت که ما این‌گونه دعا کردن را فقط برای مرده‌ها انجام می‌دهیم. به همین خاطر با توجه به گیرنده ری-کی، ممکن است من به‌جای حالت گشو، دستانم را در حالتی که کف دست‌ها رو به بالاست از هم جدا نگه‌دارم).

من دوست دارم این کار در حالتی انجام بدهم که چند قدمی فاصله را با میز و تخت گیرنده رعایت کرده تا هنوز به‌صورت ارادی با سطوح انرژیش تقابل نداشته باشم. من وقتی در شرایط غیررسمی، مثلاً به یکی از اعضای خانواده بر روی مبل راحتی انرژی می‌دهم، معمولاً این نوع دعاها را وقتی‌که دستانم بر روی شخص است می‌گویم، به‌جای اینکه در موقعیت خاص دعا بگویم.

(من به این نتیجه رسیدم افرادی که کمی نسبت به ری-کی حالت عصبی و شکاک دارند، ری-کی را درصورتی‌که خیلی رسمی و سخت برگزار نشود راحت‌تر می‌پذیرند، برخلاف زمانی که مراسم خیلی رسمی و خشک برگزار شود، به همین خاطر به‌وضوح دعا نمی‌کنم و از رسم سمبل‌ها پرهیز می‌کنم).

جلسه را با یک دعای آرام به پایان ببرید و از راهنمایان ری-کی بخواهید که هرآن چه به‌صورت غیرعمدی از بیمار گرفته شده است را رها کنند. حمام خشک (kenyoku) و شستشوی دست‌ها به تخلیه انرژی‌های ناخواسته و تصادفی کمک می‌کند.

شاید شما به انجام یک یا برخی از تصورات ذهنی زیر پیش از شروع یک جلسه ری-کی تمایل داشته باشید:

-یک حلقه نورانی از نور الهی و یا پرتوهای خورشید بر روی زمین تصور کنید، بر روی حلقه قدم بگذارید و این نور را در اطراف خود بالا بکشید به‌طوری‌که کاملاً خود را با هاله‌ای از نور سفید بپوشانید.

-در موقعیت گشو بایستید، طناب بلندی از نور به ضخامت چندین سانتیمتر را تصور کنید که به‌صورت مارپیچ از پا تا سر شما را احاطه کرده است و از شما در مقابل انرژی‌های منفی مراقبت می‌کند درعین‌حال به شما اجازه می‌دهد که کانال انرژی باشید.

-خود را درحالی‌که جلیقه ضدگلوله پوشیده‌اید تصور کنید. قبل از شروع جلسه، زیپ جلیقه را از کمر تا زیر گلو بالا کشیده تصور کنید که همه چاکراها مخفی و محافظت‌شده‌اند. یک‌قدم فراتر اینکه، تصور کنید چاکراها به‌وسیله تسمه‌های قلاب‌دار بسته‌شده بر روی جلیقه محافظت می‌شوند.

-ریسمان و یا ریشه‌های عمیقی را تصور کنید که از پای شما خارج‌شده و به عمق زمین رفته تا شما را به انرژی زمین متصل کند. سپس ریسمانی را تصور کنید که از سر شما به عرش متصل است و انرژی شما را بین زمین و آسمان تنظیم و بالانس می‌کند. برخی افراد علاقمندند که کفش‌های خود را هنگام ری-کی دادن دربیاورند که تجربه این تصویر ذهنی راحت‌تر باشد.

-اگر کارورز سطح 2 ری-کی و یا بالاتر هستید، می‌تواند برای جلسات پیش رو با استفاده از سمبل راه دور، دعای صلح و صفا بفرستید و از خودتان محافظت کنید.

-اگر مشکوک هستید که در یک جلسه خاص به مشکل خواهید خورد قبل از شروع می‌توانید از دعاهای مذهبی برای آرامش استفاده کنید.

 اگر در طول یک جلسه ری-کی مشکلات انرژی برای شما به وجود آمد پیشنهاد‌های زیر مفید است:

-در مورد جسم و روان خود متفکر باشید. اگر هر جا احساس تنش و استرس می‌کنید اولاً تصور کنید که انرژی در آنجا جریان دارد و سپس انرژی را از طریق دستان خود به شخص منتقل کنید. کشیدن چند نفس عمیق می‌تواند خیلی کارساز باشد.

-یکی از سمبل‌های ری-کی که برای شما معنی خاصی دارد بین خودتان و شخص تصور کنید. برای تقویت بیشتر این سمبل را بر روی آتش تصور کنید، شعله‌ها بر هیچ‌کدام از شما تأثیر نخواهد گذاشت ولی انرژی منفی را دفع می‌کند.

-اگر متوجه شدید که جریان انرژی وقتی پای کسی که روی زمین نیست را گرفته‌اید خیلی شدید است، در کنار او بایستید تا نیازی به تمرکز زیاد برای دفع ضربه انرژی که آزاد می‌شود نداشته باشید.

-اگر احساس سنگینی در ناحیه سر می‌کنید این را به خاطر بسپارید که شما فقط کانال انتقال انرژی هستید. فراموش نکنید تا از راهنمایان روحانی خود کمک بگیرید و اجازه دهید که آن‌ها کارها را انجام دهند.

-زمانی که به کسی انرژی می‌دهید تصور کنید که مسیر انرژی دارای یک شیر یک‌طرفه است و از برگشت انرژی‌های شخص به سمت شما جلوگیری می‌کند.

-تا زمانی که کمی احساس راحتی کنید از تماس مستقیم دستانتان خودداری و پرتوافکنی کنید.

برای پیدا کردن راه‌های بیشتر برای حفاظت و بازگرداندن انرژی خود مقاله‌های زیر را مرور کنید:

William Lee Rand, “Solutions to Improve Your Reiki Practice”, http://www.reiki.org/reikinews/ImprovePractice.html

Penelope Quest, “Clean Your Life with Reiki”, Reiki News Magazine (Spring 2004), p. 14-21.

در این مرحله شما می‌توانید موارد خود را به تجربه‌های ری-کی اضافه کنید. به نظر من چون ما انسان هستیم جلساتی پیش می‌آید که برای ما غیرممکن است و یا شاید خوش‌آیند نیستند تا بتوانیم کار خود را به‌درستی انجام دهیم. من دو دوست صمیمی دارم که دوستان خود را از دست داده بودند که برای من هم حزن‌انگیز بود، من به آن‌ها ری-کی کامل دادم در طول جلسه هم آن دو و هم من به‌شدت گریه می‌کردیم و از انرژی تخلیه شدیم ولی بعدازآن احساس آرامش بیشتری داشتیم. من همچنین تصادف وحشتناک پسر بزرگم را به خاطر آوردم. آن شب ما به‌شدت گریستیم تا اینکه من به او ری-کی دادم. ری-کی کمک کرد تا هردوی ما، آسیب‌ها و ترسمان از رویارویی او با مرگ را رها کنیم. در هردوی این اتفاقات، من از پشتیبانی عاشقانه راهنمایان هم برای خود و هم برای گیرندگان ری-کی آگاه بودم.

احترام گذاشتن به نیازهای انرژی، حال‌آنکه مشکلات انرژی داشته باشیم و یا نداشته باشیم، خیلی مهم است. هرازگاهی با انجام ری-کی بر روی خود، گرفتن ری-کی از دیگران، مراقبه، دعا و نیایش، مطالعه الهیات، رفتن به طبیعت، جوهر درونی خود را احیاء کنید. در طول روز، به حالت گشو در فضای باز قرار بگیرید و اجازه دهید نور خورشید به‌آرامی شما را احاطه کند. تصور کنید پرتوهای نور از چاکرای تاجی به سمت زمین منتقل می‌شود. انجام این کار در شب و زیر نور ماه هم مفید است. من خیلی خوشحالم که یک درخت بلوط پیر در حیاط پشت‌دارم، هر وقت خسته هستم و یا از چیزی دلگیرم با پشت خود به درخت تکیه می‌دهم و در قدرت شفای آن غوطه‌ور می‌شوم و آغوش گرم و عاشقانه‌اش را پذیرا هستم. وقتی‌که هوا خوب است علاقه‌مندم که در پارک و یا مکان‌های دوست‌داشتنی دیگر، بر روی زمین دراز بکشم و از نفوذ انرژی به تک‌تک اجزای بدنم لذت ببرم. نیازی نیست که شما در مکانی با منظره فوق‌العاده زندگی کنید، حتی در شهرهای بزرگ شما می‌توانید چمنی سبز و یا درختی برای لمس کردن پیدا کنید. حتی اگر شما قادر به درک انرژِی سیاره‌ها و زمین نیستید، این به شما کمک خواهد کرد تا انرژی ازدست‌رفته خود را بازیابید.

مقرر است که با موهبت ری-کی، ما در بالانس و تعادل زندگی کنیم، هم قوی شویم هم حساس، بصیرت عمیق خود را بیشتر کنیم درحالی‌که از حدود سلامت محافظت می‌کنیم، دوست داشته باشیم و به خودمان اجازه دهیم که دوست داشته شویم، آنچه هستیم را گرامی بداریم و جایگاه خود را درمیان مخلوقات خدا بدانیم.

بروس اپزلی در کتاب «عبادت شفا: هدف و تمرین» نوشته است: شفادهنده بودن یک فرآیند است و پایان سفر الهی ما نیست. هرروز باید مراقب سلامت خود باشیم و به آن شهادت دهیم تا بتوانیم یک کانال پاک و قوی برای شفای الهی باشیم.

نتیجتاً با تعهد و التزام به رشد سلامت خود، و وصل بودن به پیشگاه شفای الهی ما را قادر خواهد ساخت تا عضوی از حلقه بی‌نهایت شفای الهی باشیم.

 

 


مترجم: پرنگ جودت