مقالات

فن آموزش پرتوالهی به کودکان

 

 

 

کودکانی که پرتوالهی یاد می‌گیرند در تمام ابعاد زندگی خود از سایرین قابل‌اعتمادتر و آرام تر هستند. اغلب اوقات، آن‌ها خود را در زندگی به‌صورت افرادی می‌بینند که اهل مشارکت هستند تا تماشاچی. چنین کودکانی با احترام و دریافت حقوق تولد خود مانند قدرت، خلاقیت و روحیه زنده ماندن و سرزندگی بر روی کره زمین شروع کردند. نتیجه کار کردن با چنین کودکانی برای بیش از بیست سال به من نشان داد که پرتوالهی می‌تواند را قدرتمند کند.

توانمندسازی کودکانمان

داروی انرژی تنها داروی تقویت حس اعتمادبه‌نفس کودکانمان و راهنمای آن‌ها در جهت رشد نیست –من در هر دو زمینه روش‌های ترویج سنی و نوآورانه سلامت جامع کودکان فعالیت می‌کنم- اما این امر در سطوح مختلفی جواب می‌دهد و مفید است زیرا از بین محدودیت‌های روش‌های سنتی عبور می‌کند تا آن‌ها را تقویت کرده باشد. مثلاً، یکی از شاگردان 11 ساله من به نام روزی احساس استرس شدیدی می‌کرد. والدینش از هم جدا شده بودند، حیوان خانگی او مرده بود و بهترین دوستش هم در تابستان نقل‌مکان می‌کرد. پس برای کمک به‌روزی سطح یک پرتوالهی را آغاز کردم و به او آموختم چگونه از پرتوالهی برای آرام کردن خودش بهره ببرد. در ابتدا، نگران به نظر می‌رسید اما روش‌های درمان را مانند پدرش به‌طور طبیعی پذیرا شد. از زمانی که او یک کمردرد خفیف در کلاس داشت، از او خواستم به‌عنوان داوطلب از او استفاده کنم؛ و او موافقت کرد. من دستانم را روی چشمانش سپس روی کمر و سر و درنهایت قسمت فوقانی کمر و گردن گذاشتم. پس از حدوداً ده دقیقه از او پرسیدم چطور بود و جواب داد: فوق‌العاده بود. درد رفته. فقط رفته.

دانش‌آموزانی که مانند روزی قدرت پرتوالهی را خودشان لمس کرده‌اند می‌خواهند هرچه سریع‌تر برای خودشان یاد بگیرند اما به دیگران هم کمک کنند. ازآنجایی‌که پرتوالهی انرژی است و غیرقابل‌دیدن است، برای کودکان در کسب تجربه‌ها برای دریافت و رسیدن به سطوح بالاتر مفید است. خودتان را تصور کنید، شما به پرتوالهی در مورد خاصی تا حدودی علاقه دارید، با کسی صحبت کرده‌اید یا از طریق مطالعه در مورد آن می‌دانید اما تا زمانی که آن را شخصاً حس نکنید تنها در حد یک ایده است.

آموزش تکنیک‌ها: کودکان پرتوالهی

توانایی آموزش کودکان یک هدیه به من بود. من روی کودکان 5 سال به بالا متمرکز شده بودم زیرا به نظر می‌رسید آن‌ها قادرند پرتوالهی را به‌عنوان یک انرژی از عشق الهی دریافت و آن را برای کمک به دیگران استفاده کنند. پس از کجا شروع کردم؟ ابتدا با استفاده از سه تکنیک زیر به توضیح اینکه انرژی چیست پرداختم:

1. توپ انرژی: این تجربه اغلب برای آموزش کودکان و افراد بالغ استفاده می‌شود و در مورد حس انرژی درمانگر بین کف دودست ما است. ابتدا دستان خود را بافاصله حدود 8 اینچ (20 سانتی‌متر) تا یک‌پا از هم جدا کنید و سپس به‌آرامی به هم نزدیک کنید تا به فاصله یک اینچی برسند. در اینجا انرژی را بین کف دستان احساس می‌کنید. این حس انرژی شفابخش است. من توضیح می‌دهم که این انرژی قابل‌دیدن نیست اما مانند نور چراغی که اتاق را روشن می‌کند قدرتمند است.

2. یوگا: بسیاری از کودکان توپ انرژی را دوست دارند اما برخی همچنان نیاز بیشتری برای درک بهتر انرژی دارند. پس به آن‌ها چند حالت یوگا مانند درخت یا موقعیت کماندار را نشان می‌دهم تا ببینند که آن‌ها در فعالیت‌های فیزیکی روزمره انرژی را انتقال می‌دهند. حالت درخت به آن‌ها کمک می‌کند برای یادگیری آماده شوند.

3. صوت: پس از توپ انرژی و چند حرکت فیزیکی، به کودکان در مشاهده اینکه صوت هم انرژی است کمک می‌کنم. ما به نواختن فلوت که از بامبو تهیه‌شده می‌پردازیم، به صدای نواختن با جام گوش می‌دهیم و باهم آواز می‌خوانیم تا ثابت کنیم که صوت هم انرژی است. اگرچه قابل‌مشاهده نیست اما واقعی است.

از دانش آموزان سؤال می‌کنم که اگر تجربه خاصی در حین سه مرحله فوق دارند بیان کنند که جواب می‌دهند: من یک فرشته در کنار شما دیدم، من رنگین‌کمانی دیدم که از دستان شما بیرون می‌آمد، من حس آرامش داشتم، وقتی به نواختن فلوت مشغول بودیم دوست خیالی که در دوران کودکی می‌دیدم کنار من آمد و سلام کرد.

حتی قبل از همسویی می‌شد حس کرد که کودکانی که به کلاس من آورده شده‌اند کاملاً حساس و دارای قدرت درمانگری هستند و آماده یادگیری پرتوالهی و درمان می‌باشند.

انرژی پرتوالهی چیست؟

توضیح کامل دادن به کودکان بسیار مهم است. من باید اطمینان حاصل کنم که آن‌ها چگونه جنبه‌های مهم را می‌فهمند مثلاً: پرتوالهی امن است، می‌توانند آن را حس کنند و اینکه پرتوالهی از عشق الهی می‌آید و در آن‌ها جریان یافته تا بتوانند به دیگران کمک کنند. با تسهیل مفهوم پرتوالهی به این روش دختران و پسران آن را درک کرده و حس قدرتمند شدن پیدا می‌کنند طوری که می‌توانند انرژی را برای خودشان و دیگران هدایت کنند.

کانر، یک دانش‌آموز 8 ساله اخیراً در حیات پشتی صدایی شنیده بود و سپس متوجه شده بود که جوجه پرنده‌ای از لانه به بیرون افتاده است. ازآنجاکه سطح 2 پرتوالهی را گذرانده بود، سریعاً به او انرژی راه دور داد. من قبلاً در سطح یک و دو پرتوالهی به آن‌ها آموخته بودم که پرتوالهی در منزل، مدرسه در شرایط استرس امتحان و مسائل غیرمنتظره مثل همین موقعیت استفاده می‌شود و آن‌ها آموخته بودند که به نیروی درونی خود اعتماد کنند.

در همسو کردن کودکان با پرتوالهی، یک روش همسویی یافتم که بسیار مؤثر بود و استفاده از آن به‌صورت انفرادی بسیار ساده است. وقتی یک کودک شروع به همسو شدن می‌کند، سایرین روی پروژه‌های خلاقانه با همکاری یک دستیار در نزدیکی وی مشغولند تا به آن‌ها کمک کند در شرایط کاملاً شاد و روحانی باقی بمانند و آماده باشند که به اتاق کناری فراخوانده شوند. برخی از دانش آموزان به اشتراک تجربیات خود با من می‌پردازند: من نور سفیدی دیدم که اتاق را پرکرده بود، مادر شما اینجا بود و احساس کردم چیزی در قلب من باز شده است.

زمانی که شاگردان راهنمایی خاصی نیاز دارند، من با آن‌ها برخی رفتارها و اصول اخلاقی را به اشتراک می‌گذارم تا آن‌ها را در حرکت روبه‌جلو با اعتمادبه‌نفس کمک کند. آن‌ها عبارتند از:

همیشه پیش از پرتوالهی دادن سؤال کنید. این امر اجازه می‌دهد که دوست یا کسی که می‌خواهد آن‌ها دریافت کند بداند که این کار مجانی است و حتماً در جواب می‌گوید: بله. من می‌خواهم و خواهش می‌کنم به من کمک کنید. البته آن‌ها در این شرایط بهترین قضاوت را در مورد شما خواهند داشت. اگر کسی جواب منفی داد باید به‌حق او احترام بگذارید و از این کار خودداری کنید.

تمرکز خود را روی ارسال پرتوالهی به‌صورت انرژی خالص و مثبت حفظ کنید. بعضی وقت‌ها ذهن شما درگیر می‌شود و ما فقط نیاز داریم مجدداً تمرکز کنیم و عشق خالص را حس کنیم و اجازه دهیم هر چیز بی‌ربطی از ذهن ما خارج شود. کودکان از این امتیاز بهره می‌برند که با تمرکز روی رنگین‌کمان، آبشار یا چیزهای دیگر به آرامش برسند.

به نتایج فکر نکنید. این یکی برای کودکان و حتی بزرگسالان سخت‌ترین مورد است، اما با هر آنچه در زندگی وجود دارد، زمانی پیش می‌آید که نیاز است به انرژی پرتوالهی اجازه بدهی که در تو جریان یابد، به آن اعتماد کنید سپس از سر راهش کنار بروید و به نتایج فکر نکنید و بدانید هر آنچه نیاز است اتفاق خواهد افتاد.

مانند همه گیرنده‌های پرتوالهی، کودکان چیزهای متحیرکننده‌ای می‌بینند. یکی از دانشجویان من، میشل 12 ساله بود که یک روز به خانه آمد و دید سگ تنبل وی هوشیار نیست و در حال عوق زدن و خارج کردن چیزی از گلوی خود است و به نظر می‌رسید چیزی در گلویش گیر کرده است. او دعا کرد و از پرتوالهی خواست جریان یابد و از راهنمایان پرتوالهی خود خواست به او کمک کنند و سپس هر دودست خود را روی سینه سگ گذاشت و وقتی پس از ده دقیقه چشمانش را باز کردید که تکه پارچه‌ای از حلق سگ بیرون آمده است.

من این داستان را در کلاس تعریف می‌کنم و کودکان دوباره به پرتوالهی اعتماد می‌کنند و درک می‌کنند که نتیجه همیشه به بهترین شکل به دست می‌آید و شما هرکسی که باشید آن را به زمان می‌سپارید.

زمان برای پرتوالهی

توانمند ساختن کودکان برای استفاده از توانایی‌های تازه کشف‌شده پرتوالهی برای درمان خود و دیگران فرایند زیبایی است؛ اما صرفاً برای ایجاد اطمینان از کودکان می‌پرسم که چه زمانی برای پرتوالهی دادن مناسب است؟ جواب‌ها اغلب متنوع است اما این موارد را معمولاً می‌شنوم:

دور کردن درد تامی

کمک به مادر در کم کردن استرس

کمک به نینجا (ماهی) که حس خوبی داشته باشد

کمک به سروقت رسیدن به مدرسه

کمک به دوستم که احساس شادی کند

برخی پاسخ‌ها نشان می‌دهد که این دانش آموزان یاد می‌گیرند که می‌توانند خود را درمان کنند (از شر دردها خلاص شوند) به والدین خود کمک کنند و راه را برای داشتن یک روز و زندگی شادتر برای دوستان و همکلاسی‌هایشان هموارتر کنند. البته درک آن‌ها از پرتوالهی در طی سال‌ها خصوصاً اگر به کلاس‌ها ادامه دهند و همسو شوند عمیق‌تر می‌شود.

درنهایت من معتقدم زمان آن فرارسیده که کودکان بیشتری از نعمت پرتوالهی برای درمان خودشان و دیگران استفاده کنند. این امر حس اعتمادبه‌نفس و حس مجدد اینکه درون آن‌ها انرژی وجود دارد را تقویت می‌کند. همچنین این امر بینش آن‌ها و توانایی آن‌ها را برای اعتماد به خود و گسترش دیدشان را در پذیرش ظرفیت اثرگذاری مثبت در این دنیا، تقویت می‌کند.

 

نوشته: مائورین هیلی

مترجم: باقری