مقالات

چگونه خانم تاکاتا ری-کی را آموخت و آموزش داد-قسمت دوم

 

شیوۀ آموزشی خانم تاکاتا

خانم تاکاتا قبل از شروع آموزش ری-کی به صورت گسترده، چندین سال کلاسهای آموزشی خود را در هاوایی برگزار می کرد. اولین کلاس آموزشی که برای شاگردان غیر ژاپنی برگزار شد در جزیره ی اورکاس در سواحل ایالت واشنگتن در سال 1973 بود. در طی سال های 1974 تا 1977 او اغلب کلاس های خود را در منزل بت و جان هاروی گری در ردموند کالیفرنیا برگزار می کرد. او تا قبل از مرگش در 1980، سرتاسر جهان را گشت و ری-کی را به افراد بیشماری آموزش داد و بیست و دو استاد ری-کی از خود بجا گذاشت.

کلاس های آموزشی مرحلۀ اول ری-کی به طور معمول در سه و یا چهار شب که هرکدام دو ساعت و در بعضی مواقع به گفتۀ براون  چهار ساعت به طول می انجامید آموزش داده میشد. خانم تاکاتا از متن نوشته شده ای برای آموزش استفاده نمی کرد و به همین خاطر موارد مطرح شده در کلاس و همچنین زمان هر کلاس با دیگری متفاوت بود. جلسات معمولا با توضیحاتی  دربارۀ انرژی کیهانی شروع میشد. خانم تاکاتا اظهار میداشت" انرژی کیهانی  اطراف ما را احاطه کرده است. این انرژی در همه جا وجود دارد و بی پایان و پرقدرت است و منبع این انرژی عظیم، خالق هستی است. میتوان آن را از خورشید، ماه و ستارگان دریافت کرد و این انرژی بدون محدودیت است. این انرژی دلیل پرواز پرندگان و رشد گیاهان است. زمانی که کسی عارضه، درد و مشکلی دارد میتواند از این انرژی که منبع توازن و تجدید حیات است کمک گیرد. "

خانم تاکاتا گاهی از استاد اوسویی قبل از هر کدام از مراحل همسویی صحبت میکرد. سپس به تشریح وضعیت های مختلف دست ها با دقت تمام و وسواس زیاد می پرداخت. استاد وانجا توان خاطر نشان میکند که آموزش های وضعیت دست ها در سیستم آموزشی خانم تاکاتا بسیار دقیق و خشک بود. یکی از شاگردان استاد بت گری گزارش میکند که او به شاگردان خود اینطور آموزش داده بود که باید دست خود را تا قطع نشدن جریان انرژی در یک وضعیت دست نگه دارند و استاد بت گری به شاگردان خود اینطور گفته بود که این گفته طبق آموزش های خانم تاکاتا است. در طی کلاس خانم تاکاتا از تجربیات خود در چهل و چند سال سابقۀ درمانگریش و از درمان صرع و نابینایی تا آرتریت و سردرد برای شاگردان خود روایت میکرد. شیوایی کلام او و حس شوخ طبعی او باعث میشد که این روایات علاوه بر جنبه آموزشی، سرگرم کننده نیز باشند. او درباره 5 اصل ری-کی صحبت میکرد. ضمنا بدلیل اینکه به شاگردانش اجازۀ ضبط کلاس ها و یادداشت برداری را نمیداد، مطالب را بارها تکرار میکرد تا مطمئن شود همه به خوبی متوجه آموزش ها شده اند ( البته او به جان گری اجازۀ ضبط بعضی از روایات و داستان های خود را داده بود که البته یک از این نوارها اکنون در دسترس است.).

کلاس های خانم تاکاتا معمولا بسیار متمرکز و فشرده بود. به گفتۀ آنلی توان (دختر استاد وانجا توان)، خانم تاکاتا استادی بود که بسیار توان تدریس بالایی داشت و شاگردانش هرکاری که او میگفت را انجام میدادند. به گفتۀ رابرت شینگلدکر که جزو شاگردانی بود که خانم تاکاتا کلاس هایش را در منزل او برگزار میکرد" خانم تاکاتا کلاس های خود را با دیسیپلین خاصی برگزار میکرد و بسیار کارآمد بود ولی در عین حال خانم تاکاتا بسیار مهربان و دوست داشتنی بود. او قلبی بزرگ داشت و همۀ شاگردان خود را مثل فرزندان خود دوست داشت. "رابرت شینگلدکر اشاره کرد که خانم تاکاتا دربارۀ بیماری های مختلف صحبت میکرد و از نبایدهای پروسۀ درمان با ری-کی میگفت. مثلا اینکه هیچ وقت نباید دست را روی ستون فقرات گذاشت و همیشه به اطراف آن باید انرژی داد و یا اینکه هیچ وقت دست خود را از بیمار نباید جدا کرد حتی زمانی که بیمار را میخواهیم به پشت بخوابانیم. او همچنین اشاره کرد که خانم تاکاتا به صورت خصوصی به او گفته بود که درمانگر ری-کی باید تمامی زیورآلات خود را قبل از شروع درمان از خود جدا کند چرا که امکان دارد به شدت داغ شوند. خانم تاکاتا رژیم غذایی شامل میوه ها، سبزیجات، غلات، مرغ و ماهی را  پیشنهاد میکرد. او به همچنین نوشیدنی دست سازی داشت که خود از آن استفاده می کرد و استفاده از آن را به شاگردان و بیماران خود نیز پیشنهاد می کرد که شامل چغندر، شاهی، کرفس و هویج بود که باهم ترکیب شده بودند. خانم تاکاتا ادعا میکرد که این ترکیب خون ساز بوده و برای تمام بدن انرژی بخش خواهد بود. رابرت شینگلدکر از این نوشیدنی با نام نوشیدنی تاکاتا یاد میکند و میگوید که ظاهر بسیار زیبا و مزه ی بسیار بدی داشت. او به خاطر میاورد که این نوشیدنی از تعدادی مواد اولیه مانند چغندر سبز تشکیل شده بود و خانم تاکاتا زمانی که در خانآ او کلاس برگزار میکرد به او اصرار میکرد که از این نوشیدنی بخورد. ویلیام لی رند به عنوان کسی که دستی در ساخت نوشیدنی ها دارد با این ترکیبات دستورالعمل ساخت این نوشیدنی را به دست آورده است.

خانم تاکاتا به شاگردان خود سفارش میکرد که خود درمانی با ری-کی را جدی بگیرند. او اظهار میکرد که شمادر اولویت درمان هستید. سپس اگر فرصت و زمان اضافه دارید به درمان خانواده و دوستان خود بپردازید، اما این را بدانید که اولویت اول درمان با شماست و بعد از شما دیگران. پس از همسویی مرحله اول ری-کی، خانم تاکاتا از شاگردان خود میخواست که هرشب به او ری-کی بدهند. به گفتۀ رابرت شینگلدکر خانم تاکاتا به ما میگفت که وقتی کسی به تمرین ری-کی میپردازد، او سلامت، شاداب و امن زندگی خواهد کرد و از عمر طولانی برخوردار خواهد بود. او زمانی به من گفت که زمانی که انرژی خالص ری-کی در شما جریان یابد، هیچ وقت تصمیم اشتباهی نخواهید گرفت.

اطلاعات اندکی از نحوۀ آموزش مرحله دو و شفای از راه دور توسط خانم تاکاتا در دست است. او سه سمبل ری-کی و نحوۀ ارسال ری-کی از راه دور را آموزش میداد و اصولا همسویی مرحله دو فقط برای دست غالب انجام میشد که این شیوه بعدها به وسیله ی خود خانم تاکاتا و یا استادهای تحت تعلیم او تغییر کرد. در حال حاضر همسویی مرحله دو برای هر دو دست صورت میگیرد. در بعضی از مواقع، خانم تاکاتا دو بار همسویی مرحله دو را انجام میداد. به گفتۀ رولاند، در بار دوم همسویی کانالهایی خاص در ذهن درمانگر باز میشد که به او اجازه میداد به طور شهودی درمان را انجام دهد. این همسویی به او این امکان را میداد که ارتباط ذهنی با ناخودآگاه بیمار برقرار کند تا علت دقیق عارضۀ بیمار تشخیص داده شود و یا حتی امکان ارتباط با ضمیر برتر بیمار را به دست دهد. این اطلاعات به وسیلۀ استفاده از سمبل ذهنی/احساسی که به گفتۀ بت گری سمبل ناطق نامیده میشود اتفاق خواهد افتاد. بر طبق تجربۀ جان گری، زمانی که دو همسویی مرحله دوم صورت میگیرد دومین همسویی تکرار همسویی اول خواهد بود و میزان افزایش درک شهودی درمانگر به ظرفیت روحی او دارد.

همچنین اطلاعات اندکی در مورد مدت زمان دوره همسویی مرحله دوم ری-کی در دست است و فقط به این اشاره شده است که آموزش سمبل ها در این دوره صورت میگرفته است. به گفتۀ بعضی از منابع خانم تاکاتا مرحله اول و دوم ری-کی را پشت سر هم برگزار میکرده اند ولی با این حال هیچ صحبتی در مورد اینکه دوره همسویی مرحله دوم چقدر به طول می انجامید نشده است. خانم تاکاتا در مورد آموزش سمبل ها بسیار دقیق عمل می کرد و شاگردان بارها و بارها باید کشیدن سمبل ها را تمرین می کردند. بعد از دوره، خانم تاکاتا کاغذهایی که سمبل ها روی آن کشیده شده بودند را می سوزاند و شاگردانش باید سمبل ها و نحوۀ کشیدن آن را به خاطر می سپردند. خانم تاکاتا سمبل های ری-کی را مقدس می شمرد و شاگردان خود را از نشان دادن آنها به کسانی که همسویی ری-کی را دریافت نکرده اند برحذر میداشت.

پل جانسون که میزبان کلاسهایی در منزل خود در طی سالهای 1975 تا 1976 بود به این نکته اشاره میکند که کلاسی که برای همسویی مرحله دوم ری-کی برای او، همسرش و هشت نفر دیگر در سال 1976برگزار شد تنها دو ساعت به طول انجامید و خانم تاکاتا علت این امر را پتانسیل بالای پذیرش شاگردانش در این کلاس عنوان کرد. بیشتر زمان این کلاس به یادگیری سمبل ها معطوف شد.

استاد وانجا توان اشاره میکند که او در پنج دورۀ همسویی مرحله اول و سه دوره همسویی مرحله دومی که خانم تاکاتا در اواخر دهه هفتاد در مناطق حاشیه ای بریتیش کلمبیا تدریس می کردند حضور داشته که یکی از آنها دورۀ خاصی مخصوص کودکان بوده. توان همسویی مرحله اول را در تابستان 1978، همسویی مرحله دوم را در بهار 1979 و دوره ی استادی خود را در اکتبر 1979 به پایان رساند در زمانی که او دورۀ استادی خود را میگذراند، دورۀ دیگری در حال برگزاری بود که وی به عنوان دستیار به خانم تاکاتا کمک میکرد. او به یاد میاورد که تعداد زیادی از شاگردان در آن دوره حضور داشتند و خانم تاکاتا به صورت سختگیرانه ای به او روند ادارۀ کلاس و آموزش مرحلۀ اول را به او گوشزد میکرده. ده نفر از آن کلاس اعلام آمادگی برای همسویی مرحله دوم ری-کی کردند که برای ایشان تمرین بسیار خوبی در زمینۀ روند آموزش بود.

مدت زمان فاصله بین همسویی مرحله دوم و مرحله استادی ری-کی نیز در آموزشهای خانم تاکاتا متفاوت بود. فرن براون اشاره میکند که او همسویی مرحله اول را در سال 1973، مرحله دوم را در 1977 و همسویی استادی را به عنوان هفتمین استاد تحت تعلیم خانم تاکاتا در سال 1979 دریافت کرده است. با این که او دربارۀ تعداد جلسات و ساعت های تمرین همسویی استادی اشاره ای نداشته است، اما در کتاب خود به نام "زندگی کردن با ری-کی" اذعان داشته است که او و خانم تاکاتا برای یک هفته باهم در دورۀ همسویی استادی حضور داشتند و او در آموزش های این دوره هم همکاری داشته است. تجربۀ همسویی بتال فای کاملا با فرن براون متفاوت است. او همسویی مرحله دوم و استادی را در فاصلۀ چند روز دریافت کرد. او میگوید : من مجبور شدم دویست مایل تا اسلوکن (شهری در بریتیش کلمبیا) برای فراهم کردن هزینۀ همسویی دورۀ استادی و برگشت به شهر لامبی رانندگی کنم تا همسویی استادی ام را دریافت کنم. همۀ این اتفاقات و همسویی مرحلۀ دوم و استادی من با اختلاف چند روز از هم اتفاق افتاد. من بهار آن سال هاوایی را در حالی ترک کردم که هیچ چیز از ری-کی نمیدانستم و در زمستان آن سال یک استاد تازه کار ری-کی بودم. در زمستان آن سال او و خانم تاکاتا در جزیرۀ بیگ و جایی که خانم تاکاتا برای یک روز در آن اقامت داشت همدیگر را ملاقات کردند و در همان شب، خانم تاکاتا دوباره همسویی  استادی را برای او انجام داد. علاوه بر براون، شاگردان دیگری مانند ویرجینیا سامدال و فیلیس فوروموتو که همسویی استادی را از خانم تاکاتا دریافت کرده بودند، مدت زمانی را به همراه ایشان به عنوان قسمتی از دوره تمرینی خود سفر کرده بودند. البته که برای بسیاری از شاگردان خانم تاکاتا روند آموزش به این صورت نبوده است.جان گری هیچ استاد دیگری را که به این صورت دوره کارورزی طی کرده باشد به خاطر ندارد. در کلاس های همسویی استادی، خانم تاکاتا چهار همسویی مرحله اول، یک و یا دو همسویی مرحله دوم و سمبل های استادی را آموزش میداد. تمرکز کلاس همسویی مرحله استادی بر چگونگی انتقال همسویی استوار بود. توان اشاره میدارد که خانم تاکاتا در این مورد بیان میکرد که آموزش ها را ساده و واضح بیان کنید وگرنه شاگردان فراموش خواهند کرد.

میراث خانم تاکاتا

خانم تاکاتا در 25 ام دسامبر سال 1980 و کمی قبل از تولد 80 سالگی اش چشم از جهان فروبست. بدون او، خیلی بعید بود که ری-کی به غرب راه پیدا کند. البته که ارتباطات فرهنگی بین ژاپن و غرب در اواخر 1930 و زمانی که او ری-کی را آموخت و به هاوایی آورد وجود داشت اما با توجه به اتفاقات بعد از جنگ جهانی دوم، بسیار بعید است که هیچ کدام از ژاپنی ها تمایل داشتند تا ری-کی را به غرب معرفی کنند. تاثیری که ری-کی بر روی جهان گذاشت تا حد زیادی مدیون استعداد خدادادی خانم تاکاتا به عنوان درمانگر، معلم و شم اقتصادی او بود. امکان توصیف تعداد شاگردان او و یا تاثیری که آموزشهای او بر زندگی دیگران گذاشت و یا حتی اندازه گیری قدرتی که او در پیشبرد عطیه ری-کی داشت کاری بسیار دشوار است. کسانی که ری-کی آموزش میدهند، یا می آموزند و یا با آن زندگی میکنند برای همیشه مدیون این شخصیت بزرگ هستند.

اساتید تعلیم یافته بتوسط خانم تاکاتا

نام و نام خانوادگی

تاریخ دریافت همسویی مرحله اول

تاریخ دریافت همسویی مرحله دوم

تاریخ دریافت همسویی مرحله استادی

 

آیریس ایشیکورو

1967

 

؟

 

کی یاماشیتا

 

 

قبل از 1976

 

جان هاروی گری

ژوئن 1974

 

6 ام اکتبر 1976

 

ویرجینیا وی سمدال

 

1975

قبل از اکتبر 1976

 

اتل لومباردی

1976؟

1976؟

1976

 

دوروتی بابا

 

 

1977

 

باربارا لینکلن مک کالاگ

 

 

1977

 

هری ام. کوبوی

 

 

آوریل 1977

 

فرن براون

ژوثن 1973

1977

15 ام فوریه 1979

 

فیلیس لی فوروماتو

 

 

آوریل 1979

 

اورسولا بیلو

7 ام جولای 1976

25 ام آگوست 1978

11 ام ژوثن 1979

 

باربارا وبر

آگوست 1978

اکتبر 1978

سپتامبر 1979

 

باربارا براون

 

 

اکتبر 1979

 

بت گری

1973

 

اکتبر 1979

 

بتال فی

بهار 1979

اکتبر 1979

اکتبر 1979

 

وانجا توان

تابستان 1978

بهار 1979

اکتبر 1979

 

جورج اراکی

 

 

نوامبر 1979

 

پل میشل

 

 

نوامبر 1979

 

شینوبو سایتو

 

1978

می 1980

 

مری مک فادین

 

 

سپتامبر 1980

 

پاتریشیا بوولینگ

 

 

پستامبر 1980

 

ریک باکنر

10 ام اکتبر 1979

20 ام اکتبر 1979

12 ام اکتبر 1980

 

 

 

عصاره ری-کی : نوشته ویلیام لی رند

خانم تاکاتا رژیم غذایی شامل میوه ها، سبزیجات، غلات، مرغ و ماهی را پیشنهاد میکرد. او به همچنین نوشیدنی دست سازی داشت که خود از آن استفاده می کرد و استفاده از آن را به شاگردان و بیماران خود نیز پیشنهاد می کرد که بعضی از شاگردان او به آن نوشیدنی تاکاتا میگفتند. او ادعا میکرد که این نوشیدنی خون را پاکسازی می کند و به بدن انرژی میدهد. هلن هبرلی در کتاب خود با عنوان "ری-کی: داستان هاوایو تاکاتا" به این نوشیدنی اشاره می کند اما دستور درست کردن آن را بیان نمیکند. به عنوان کسی که دستی در ساخت نوشیدنی ها دارد، خودم بعد از استفاده از مواد اولیه مختلف و آزمایشات فراوان به ترکیب زیر دست پیدا کردم:

باید توجه کرد که تمامی مواد تشکیل دهنده باید ارگانیک باشد و اگر هم نبود، باید به خوبی با محلول های ضدعفونی شسته شود تا هیچ اثری از کودهای شیمیایی و سموم کشاورزی روی آن باقی نماند.

1-      چغندر در ابعاد 5*5 سانت یک عدد جوانه ،اگر داشته باشد.

2-      یک قاشق غذاخوری و یا 10 برگ کوچک شاهی

3-      یک شاخه کرفس

4-      یک عدد هویج متوسط

5-      یک فنجان آب تصفیه شده

6-      3 تا-5 دقیقه ری-کی

تمام مواد اولیه را تکه تکه کنید و در خردکن بریزید. قبل از شروع به خرد کردن دستان خود را روی خردکن گرفته و به تمام مواد اولیه برای چند دقیقه ری-کی بدهید. خردکن را روشن کنید و تا زمانی که به حالت شیک دربیاید به دادن ری-کی ادامه دهید.

علاوه بر تصفیه خون، این نوشیدنی به سم زدایی کبد، کیسه صفرا و ریه ها نیز کمک میکند. با اینکه خواص این نوشیدنی بسیار زیاد است اما به دلیل خاصیت سم زدایی قوی که دارد نوشیدن آن با احتیاط توصیه میشود. در ابتدا فقط نیمی از نوشیدنی را مصرف کنید و بقیه آن را در یخچال قرار دهید. لازم است قبل از نوشیدن باقیمانده آن یک ساعت یا بیشتر به بدن خود زمان دهید تا اثرات این نوشیدنی در بدن شما مشخص شود.زمانی که مقدار مصرف مناسب بدن شما برایتان مشخص شد، توصیه می شود که این نوشیدنی را هر روز مصرف کنید چرا که خواص این نوشیدنی در طول زمان مشخص خواهد شد. پالت طعمی این نوشیدنی بسیار متنوع است ولی مزه آن به ترشی میزند. نوشیدن آن به افزایش تمرکز و حس سبکی شما و افزایش انرژی و شادابی شما کمک شایانی میکند.

 

نویسنده ماریان استریش

مترجم علی رضا شکرابی